onsdag 4. november 2009

Gelelys i loppefunn!

Jeg blir vist aldri ferdig med lysstøping.

Denne gang har jeg støpt gelelys

Gelelys massen kjøpes i hobybutikker og fåes i bokser på 1kg eller 1\2 kg.
Massen leveres i metallbokser som kan settes rett i vannbadet.




Massen er helt klar,,,,så om du ønsker farge på lyset må du tilsette fargen.
Den smeltede massen helles i former,,,jeg har kjøpt små glasskåler på loppemarkedet.



Når lyset er nedbrent, kan resten av lysmassen bare plukkes ut,,,,,det har en konsistens som vanlig gele,,,,,,noe som gjør at formene kan brukes mange ganger.
Så om du har lyst til å prøve ,,,,,,er dette en enkel måte å lage lys på....
Lykke til.
Klem Anne


12 kommentarer:

beate sa...

heisann
så spennende dette ser ut da...
de ble kjempesøte!

så kjekt at du får fjernet all gele så du kan bruke de fine skålene flere ganger!

klem Beate

Berit T sa...

Laget mye slike lys før, men ikke i det siste.
Nå skal jeg prøve meg på lysstøyping i gamle kopper som du viste. Vi skal lage på saniteten å ha til julemessa, ferdig innpakket i cellofan da blir det så lekkert.
Skal også gjøre det ilag med barnebarne, de skal lage julegaver til familien.
Vae heldig å fikk tak i mange fine kopper til en billig penge.

Så fint du har pyntet med moder jord sine produkter. Ikke alltid så mye som skal til for at det blir fint.

Ha en fin kveld.

Josefine sa...

Hei på deg...


Dette var lekkert...
Likte godt de gamle skålene og at lyset ble blankt, stilig!
Jammen er du produktiv....

Ønsker deg en fin helg min venn, stoor klem

¨fruTicosus¨ sa...

Så nydelige lys. De ser skikkelig gammeldagse ut i de blanke skålene. Kan tenke meg at det er fint når lyset brenner også.
Gøy med Finn Schjøll. Han har alltid så morsomme idéer.
Ha det fint!
Hilsen ¨fruTicosus¨

GundaM sa...

Så enkelt og så flott!!! og slike skåler har en da i skuffer og skap ;)

Kos deg videre Anne;)

Ann-Cathrin sa...

Så stilig å bruke gamle skåler til gelelys. Kjempefint! Ha en fortsatt fin kveld!

Anonym sa...

Hei Anne ! Takk for sist på Bølgen. Var ikke dama heerlig..
Så flink du er, alltid i farta med noen prosjekter.
Kjempefint med selvlagede lys.
I dag er det julestemning her ute på landet. Skal dere på hytta i helgen ? Ser om det lyser i vinduene når vi går forbi.
God helg. Klem fra Tove

Snuppesnella sa...

Hei
Utrolig spennende blogg du har. Er glad jeg fann deg ! Nå kommer jeg til å besøke deg ofte !

Er som deg glad i gjenbruk og antikviteter.

Åå så fint sitteunderlag i hjerte du har strikket ! Kommer nok til å herme. ;)

Janne i Fagerlia sa...

Hei Anne! Du må bare herme, det er helt i orden. Kjekt at du synes om det jeg lager.

Det var en flott ide å bruke loppeskålene til gelelys. Har selv masse loppeskåler, for jeg greier aldri å gå forbi slike gamle søte skåler når jeg er på loppemarked.
Takk for tips!

Snuppesnella sa...

Hei. Er innom på et lite besøk. Her er det kjekt å være !

Har lagt ut oppskrift på grytelappene du likte i bloggen min. Jeg er helt ny i blogg verdenen, og er litt kry av at jeg som 58 åring har klart det uten hjelp av ungdomene våre. ;) *fnis*

Moski sa...

Så flink du er til å lage lys. Dette kunne jeg godt tenke meg å prøve. Fint med gjennomsiktig gele i gjennomsiktig glass. Og lys i gamlekaffekopper er bare så sjarmerende.

linda sa...

hei, kjekt å se at flere liker gelélys :) lager selv endel slike lys, har lagt dem på hjemmesiden som er www.candle4fun.com