mandag 7. oktober 2013

Rognebærgele.......

 
Høst er Rognebærtid,,,,og i år bugner det av dem.

 
Før i tiden het det at man ikke skulle plukke rognebærene før de hadde fått en frostnatt.
 
Jeg kar jukset litt og hatt dem noen døgn i fryseren.
 
Det gjør at de mister noe av sin bistre smak, og blir mildere.
 
Ha den i en stor kjele....rett fra fryseren

 
Jeg har noen epler i min gele,,,,det gir en mildere smak, bruk gjerne nedfallsfrukten.
 
Jeg deler eplene i 4 og tar ut kjernen.

 
Etter at massen har kokt i ca 10 minutter helles den over i et nett,,,eller som jeg har gjort, og brukt et opptørkshåndkle.

 
La det renne av i ca 30 min og ha saften over i kjele igjen,,,,som kokes opp med sukker.
 
Når sukkeret har kokt inn tas kjelen av platen og gelentinplatene røres ut i massen.
 
Da er det bare å slå saften over på tette glass.
 
 
Oppskriften .
 
! kg rognebær
 
1/2 kg sukker
 
1 liter vann
 
5 epler
 
10 plater gelantin.
 
Rognebærgele er godt til kjøttmat, spesielt til lam og viltkjøtt.
 
Lykke til ,,,,om du vil prøve.
 
 
Klem Anne
 
 
 
 

3 kommentarer:

Ruths datter sa...

Takk for oppskrift. Denne er sikkert god. Må legge oppskrifta i dokumentene mine. Må prøve neste år.
Klem

Mellom Himmel og Jordbær sa...

Rognebærgele har jeg aldri smakt. Kanskje jeg også må prøve en gang :)
Det er noe spesielt med å bruke det naturen gir oss..
Ønsker deg en fin helg!
Hilsen fra Anette

Camilla sa...

Her var det koselig! Besøk meg også, vel! Se for eksempel det populære innlegget mitt om handling: http://camilla-camillasblogg.blogspot.no/2012/09/ok-er-du-klar.html