fredag 6. september 2013

Plommehøst.

 
 
Jeg har vært ute å plukket plommer.
 
Blå, søte og en hel masse.

 
Noen plommer ble til syltetøy som skal nytes utover vinteren.
 
Viste du at plommer er kjempegodt i tilslørte bondepiker?
 
 

 
Noen av plommene har jeg kokt plommegrøt av,,,,,,
 
Det er en dessert jeg forbinder med barndommen, da vi bestandig hadde "noe etterpå"

 
Oppskrift på min plommegrøt.
 
1\2 kg plommer
 
3 dl vann
 
100 gr sukker
 
litt vaniljesukker
 
4ss potetsmel.
 
Vask og ta ut steinene i plommene.
 
Hell på vann til det dekker plommene i kjelen.
 
La koke i 8-10 min.
 
Rør inn sukker og vaniljesukker og la det koke opp igjen.
 
Ta kjelen av plate.
 
(jeg pleier å bruke stavmikseren for å få bort de store skinnbitene.)
 
Rør mens du heller i potetsmelsjevningen.
 
Hell grøten i en bolle og la den avkjøle.
 
( hvis du strør litt sukker oppå grøten, hindrer du at det blir snerk på den)
 
Nyt den med melk eller fløte.
 

 
Resten av plommene skal jeg bare nyte som de er.
 
 
Ha ne fin helg.
 
Klem Anne


1 kommentar:

Janne i Fagerlia sa...

Du er virkelig en dame som holder gamle husmorsysler i hevd. Tipper alt smaker fortreffelig. Selv pleier jeg å fylle opp fryseren med skogens bær. Dessverre er ikke dette blitt gjort i høst pga. problemer med en fot. Heldigvis er ikke lageret fra i fjor helt tomt ennå.