søndag 19. oktober 2014

Elsker gjærbakst.



I dag har jeg laget boller med mandelfyll og vaniljekrem som ble super gode.
.

Tenkte jeg skulle dele oppskriften med dere.

1 kg hvetemel

4 ss sukker

litt kardemomme

4 ss smeltet smør

3 dl vann

3 dl melk

50 gr gjær.

Dette blendes som vanlig gjærdeig og settes til heving  i 30 min.


Kjevl ut deigen og del den i 16 firkanter.

Legg en ss mandelfyll på hver del og smør den ut.




Jeg har brukt en pose Makronfyll fra Freia.

Enkle bruksanvisning på pakken.




Pakk sammen bollene ved å legge snippene mot hverandre på midten.




Jeg brukte vaniljesaus uten koking,,,,men tok bare halvparten av væsken som sto på pakken.



Legg en klatt vaniljekrem på hver bolle.

La bollene heve i ca 30 min.

Stekes på 200 gr i 10 min.



Så er det bare å kose seg.

Om du vil kan bollene pyntes m melis


Lykke til. .



1 kommentar:

Janne i Fagerlia sa...

Dette så fortreffelig ut. Har ikke prøvd å bake noe slikt. Må prøves :)